Thursday 6 February 2014

Supplemen yang diperlukan semasa tempoh kehamilan


Rasa terpanggil untuk menulis tentang keperluan vitamin kepada ibu hamil. Semua sedia maklum bahawa ibu hamil perlu mendapatkan vitamin dan mineral yang mencukupi untuk kebaikan ibu dan bayi. Vitamin dan mineral tersebut boleh didapati dari sumber makanan. Namun kapenatan, kesibukan dan tekanan menyebabkan tubuh tidak mendapat vitamin yanng secukupnya seperti yang disarankan oleh doktor dan pakar pemakanan.

Saya nak cerita tentang makanan tambahan dan vitamin yang boleh dicadangkan kepada ibu hamil. Jom kita lihat satu persatu.


B-Complex mengandungi Vitamin B1, B2, B3, B6, B12, Biotin dan Asid Panthotenic dan juga asid folik sebanyak 200 mcg.
Apakah khasiat B-Complex?

# Membantu pembinaan DNAdan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang (janin)
# Untuk ibu, berfungsi untuk mengelak tekanan, meredakan sakit kepala, kemurungan dan imsonia. Sangat sesuai untuk ibu hamik kerana fasal kehamilan adalah fasa ketidakstabilan hormon yang boleh membawa kepada tekanan emosi dan kemurungan.

Vita-lea pula adalah multivitamin dan mineral. Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diiestrak daripada sayuran dan buah, 12 vitamin dan 7 mineral penting. Sangat sesuai diambil oleh ibu mengandung kerana mengandungi zat besi  yang berfungsi untuk membentuk hemoglobin, mengelak kel etihan dan anemia. Juga mengandungi kalsium yang berfungsi memperkasakan tulang dan gigi, darah beku, kejang, insomnia dan mencegah osteoporosis.

ESP pula adalag Energizing Soy Protein yang membekalkan 9 asid amino, 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Sangat sesuai untuk ibu hamil kerana ia membekalkan protein untuk pertubuhan sel dan tisu baru dan memberikan tenaga. Nama pun Energizing. Ibu hamil pula sering mengalami keletihan dan kelesuan lebih-lebih lagi bila kandungan semakin membesar. ESP juga sesuai diambil oleh ibu yang mengidap diabetis kerana Indeks Glisemik yang rendah iaitu 39.
Omega Guard yang kaya dengan asid lemak DHA, ALA dan EPA sesuai diambil semasa trimester ke 3 di mana pada waktu ini sedang berlaku perkembangan otak janin. Sesuai juga untuk ibu yang mempunyai darah tinggi kerana merendahkan kolesterol dan mengelak pembekuan darah.

Jadi sekiranya anda ingin mencari supplemen yang sesuai untuk tempoh kehamilan saya akan mencadangkan set di bawah:




Terima kasih kerana sudi membaca

Ummusumayyah274
ID: 1084356
0196835149

1 comment:

  1. hai kak sab, geram la tenet slow..
    nk masuk fb punya la semput..

    dh update cerita pasal hafni..
    meh la singgah...

    http://menggapaicintailahi.blogspot.com/2014/02/hafni-cerita-5-bulan.html

    ReplyDelete